Program zatytułowany „Siedmiomilowe Buty” realizowano tak, by uczyć poprzez zabawę. Zorganizowano cykl 7 spotkań dla Małych Odkrywców - grupy dzieci 6- letnich. One wraz pacynką Lucusiemy poznawały poszczególne państwa, ich położenie geograficzne, kulturę, język, obyczaje. Tym sposobem, dzieci odwiedziły : Kenię, gdzie między innymi tańczyły w rytm afrykańskiej muzyki, przenosiły owoce na głowie, wyruszyły na safari. Odwiedziły też Grenlandię. Tu poznały klimat panujący na wyspie, zobaczyły jak wyglądają białe noce i zorza polarna. Będąc w Chinach przedszkolaki zbudowały ogromny mur, wykonały flagę państwa i smakowały ciastek z wróżbą. Z kolei podczas pobytu w Meksyku – najmłodsi jeździli konno omijając kłujące kaktusy, a podczas fiesty, bawiły się w rytmach meksykańskiej muzyki. Na turystycznej mapie małych odkrywców znalazła się tez słoneczna Italia. Tu maluchy spotkały się z urodzoną w tym kraju Giulią, która nauczyła ich podstawowych zwrotów w tym języku, zaśpiewała popularne we Włoszech – tańce i piosenki.
Program został tak skonstruowany, by poprzez ciekawe metody pracy pobudzić aktywność poznawczą dzieci oraz ich twórcze myślenie. Chodziło o to, by przedsięwzięcie to stało się inspiracją dla najmłodszych do poznawania świata. Aby uczyły się tolerancji i szacunku wobec odmienności innych kultur i aby nie bały się poznawać tego, co obce i nieznane. – powiedziała autorka projektu Marta Sygocka.
Nowatorstwem projektu, było rozszerzenie zawartych w programie nauczania treści edukacji międzykulturowej przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii, rozbudzenie otwartości dla tego , co nowe i nieznane, zwrócenie uwagi dzieci na bogactwo kulturowe innych nacji- dodała autorka projektu „Siedmiomilowe Buty”.
Ostatnie spotkanie było jednocześnie podsumowaniem przedsięwzięcia i zdobytych w jego trakcie informacji. Ponadto każde z dzieci miało za zadanie przebrać się w strój charakterystyczny dla danego zakątka świata. Była to dla nich okazja do dostrzeżenia różnic pomiędzy ludźmi różnych narodowości.
Bez przysłowiowego „wychodzenia z domu” , przedszkolaki poznały odmienne kultury odległych państw. Pokazano im jak ciekawe i fascynujące może być to, co obce i nieznane.
Marta Sygocka
Napisz komentarz
Komentarze