Uczniowie brali udział w zajęciach szkolnych i warsztatach między innymi warsztatach tanecznych. Odwiedzili miejsca związane z historią i kulturą oraz zwiedzili m.in. miasto Arras, gdzie przeszli trasę podziemnych korytarzy, mogli podziwiać dwa barokowe rynki oraz ratusz, Mauzoleum Notre Dame de Lorette i krąg pamięci zawierający 500 tys. nazwisk żołnierzy kilku armii walczących w pobliżu Lens, Vimy – pole bitwy i mauzoleum żołnierzy kanadyjskich. Wiele wiedzy na temat historii sztuki uczniowie zdobyli w oddziale Muzeum Louvre w Lens, które powstało w miejscu starej kopalni węgla.
25 maja polscy uczniowie i ich francuscy opiekunowie zwiedzili Paryż. Zobaczyli m.in. katedrę Notre Dame, wieżę Eiffla, łuk triumfalny, Sorbonę, Panteon, Louvre i spacerowali najładniejszą ulicą w Paryżu Champs Elysée. Program był bardzo intensywny, pogoda dopisała, więc uczniowie wrócili zmęczeni, ale szczęśliwi.
Region Lens był w przeszłości regionem górniczym. W programie znalazł się czas, by wejść na hałdę i podziwiać panoramę okolic. W miejscu tym tym w górnictwie pracowało wielu imigrantów z Polski. Choć od ponad 20 lat węgla się tu nie wydobywa, to miasto wygląda atrakcyjnie, a wiele innych branż: przemysłu, handlu i usług daje zatrudnienie mieszkańcom.
Dlatego też wielu mieszkańców nosi polskie nazwiska i kultywuje polskie tradycje.
Zakończyła się II edycja projektu. Kolejną będziemy chcieli zrealizować na wiosnę roku 2018. Zapisy na kolejną edycję już wkrótce.
Projekt wymiany młodzieży między Zespołem Szkół Nr 1 im. Legionów Polskich i Lycée Auguste Béhal w Lens jest rozwinięciem współpracy europejskiej obu placówek realizowanej do tej pory w ramach projektu Erasmus+ Maths Together. Bardzo dobra dotychczasowa współpraca między partnerami mobilizuje nas do kontynuowania i rozwoju naszych wspólnych projektów.
W organizację i przygotowania projektu zaangażowanych jest dyrekcja i wielu nauczycieli, pracowników administracji z obu szkół oraz oczywiście uczniowie i ich rodzice. Program ten jest wspierany przez Radę Rodziców.
Napisz komentarz
Komentarze