Jak zbudowane są łożyska walcowe?
Łożyska walcowe cieszą się dużym uznaniem jako jedne z najchętniej wybieranych modeli z rodziny łożysk wałeczkowych. Jako odmiana łożysk tocznych potrafią przenosić duże obciążenia promieniowe, dzięki czemu odgrywają kluczową rolę w wielu aplikacjach przemysłowych. Charakteryzują się prostą budową, która zawiera elementy takie jak pierścień zewnętrzny i wewnętrzny, specyficzne rolki walcowe oraz klatkę łożyska. W niektórych konstrukcjach używana jest także tulejka dystansowa.
Główna część składająca się z rolek walcowych, klatki i ewentualnej tulejki, jest umieszczana pomiędzy pierścieniami, a następnie zabezpieczana i odpowiednio uszczelniana. Aby zapewnić optymalne działanie łożysk walcowych oraz wydłużyć ich żywotność, kluczowe jest właściwe smarowanie. Redukuje to tarcie i chroni przed przedwczesnym zużyciem. Dlatego też producenci dedykują dużo uwagi dobieraniu odpowiednich smarów, dostosowując je do konkretnych potrzeb i specyfiki danej aplikacji.
Jakie są zalety łożysk walcowych?
Modele walcowe posiadają mnóstwo zalet. Ich główne atuty to wysoka nośność, niewielkie tarcie, trwałość oraz niezawodność. Dodatkowo wyróżniają się wysokim poziomem sztywności, rozłącznością i zdolnością do kompensowania osiowego przemieszczenia. Jednakże nie wszystkie modele walcowe posiadają tę ostatnią cechę – niektóre z nich, które mają obrzeża na obu pierścieniach, stanowią tutaj wyjątek. Co więcej, łożyska walcowe oferowane są na rynku w różnych wariantach. Możemy wybierać między walcowymi łożyskami jednorzędowymi, dwurzędowymi, a także wzdłużnymi.
Jakie zastosowanie mają łożyska walcowe?
Łożysko wałeczkowe, charakteryzujące się małą średnicą zewnętrzną oraz wysoką sztywnością i nośnością, jest szczególnie cenione w przemyśle. Dwurzędowe i wielorzędowe wersje tego łożyska są często stosowane we wrzecionach obrabiarek oraz przy łożyskowaniu walcarek. Nie kończą się na tym jego zastosowania. Łożysko wałeczkowe można także z powodzeniem wykorzystywać w różnych przekładniach oraz dźwigniach.